• IKOS Consult: organisatieontwikkeling door leiderschapsontwikkeling
  • IKOS Consult inspireert en brengt veiligheid om zaken te bespreken
  • IKOS Consult: organisatieontwikkeling door leiderschapsontwikkeling
  • IKOS Consult inspireert en brengt veiligheid om zaken te bespreken
csm_Leiderschapsblog_77a05c1f72

Lange tenen of onhandige leiding?

Tim, inmiddels al 20 jaar oud, is al jaren kind aan huis bij ons. Sinds kort studeert hij in Leiden en geniet ik van zijn verhalen over het ontluikende studentenleven . Laatst vertelde hij over zijn bijbaan in een bakkerij annex lunchroom, onderdeel van een grotere keten. Met veel plezier verdient hij daar bij door de afwasmachine te bedienen, brood te verkopen en cappuccino’s rond te brengen.

Met lichte verbazing hoorde ik hem vertellen over de nieuwe kledingrichtlijnen: het oude schort werd vervangen door een echt bakkersschort . Dit werd niet meer vanaf het middel maar vanaf de nek gedragen. Ook was bepaald dat iedereen een lange spijkerbroek moest dragen om het beeld te complementeren.

Hij was boos! En niet zo’n beetje ook. Wat een belachelijke nieuwe regel. Zomers, als het warm is, was die lange broek niet te doen. Bovendien zag het er niet uit. Ook alle collega’s waren het erover eens dat gepast verzet passend was. Zelfs de bedrijfsleider gaf aan dat we ‘zomers toch lekker een korte broek aan gaan doen!’

In eerste instantie moest ik wat lachen: wat een heftige reacties op zo’n kleine verandering! Toen ik doorvroeg werd ik steeds milder en zag ik de parallellen met veel van de veranderingen waar ik in mijn werk bij betrokken ben. Tim vertelde dat het hem stoorde dat er niet met medewerkers was overlegd, dat er geen toelichting was gegeven en hij zag oprecht praktische bezwaren in het nieuwe schort die het werk zouden bemoeilijken.

Herkent u ze? De medewerkers die bij veranderingen roepen dat ze niet betrokken zijn, de achterliggende redenen niet begrijpen en grote twijfels hebben bij de praktische toepassing? Medewerkers en directie staan lijnrecht tegenover elkaar. Het lijken wel verschillende werelden, de werkelijkheid vanaf de werkvloer en vanaf de directiekamer.

Het bedenken van een nieuw plan is niet zo ingewikkeld. Voor het management is het makkelijk om te fantaseren over medewerkers die samenwerken, trouw hun uren invullen of enthousiast de richtlijnen volgen over veiligheid. Maar als er weinig contact is met medewerkers over plannen, ze onvoldoende aansluiten bij de werkvloer, is de kans op weerstand groot.

Het is makkelijk om de lange tenen van medewerkers de schuld te geven. Signalen uit te leggen als onwil of weerstand. Die kans is natuurlijk aanwezig. Maar ik daag u uit om enige moeite te doen om het succes van plannen in de directiekamer beter te laten landen op de werkvloer. Daarom drie eenvoudige tips die blijkbaar niet zo vanzelfsprekend zijn als je zou denken;

  1. Praat met medewerkers over je plannen, zonder de zorg dat je meteen bakzeil moet halen
  2. Zorg dat je uit kunt leggen wat achterliggende redenen zijn voor een verandering. Maak het logisch en begrijpelijk.
  3. Luister écht naar mensen! Zie hun input niet meteen als weerstand maar als bruikbare tips om je plannen te perfectioneren.

Drie eenvoudige tips die de kans op succes aanzienlijk zullen vergroten. De lange tenen kunnen opeens loyale ambassadeurs worden. Probeer het eens!
Welke bruikbare tips van medewerkers hebben de kwaliteit van jouw plannen verhoogd? Waar bleek weerstand een uiting van oprechte betrokkenheid?

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink. Reacties zijn gesloten, maar u kunt een trackback achterlaten: Trackback URL.