• IKOS Consult: organisatieontwikkeling door leiderschapsontwikkeling
  • IKOS Consult inspireert en brengt veiligheid om zaken te bespreken
  • IKOS Consult: organisatieontwikkeling door leiderschapsontwikkeling
  • IKOS Consult inspireert en brengt veiligheid om zaken te bespreken
csm_vertrouwen_75d23bd74a

Controleren is goed, vertrouwen is beter!

Regelmatig hoor ik de slogan van Hoffmann Bedrijfsrecherche voorbijkomen als ik in de auto naar de radio luister: ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’. De slogan blijft bij mij hangen. Het is een overtuiging die in recherche-land misschien opgaat, in de wereld van management en medewerkers levert het veel ellende op.

Toch blijkt controleren ook in organisatieland nog vaak de norm. De vanzelfsprekendheid waarmee het vertrouwen in controleren wordt uitgesproken verbaast mij. Het verwijst naar een wereldbeeld waarin, als we maar hard genoeg ons best doen, alles gecontroleerd kan worden. De wereld is maakbaar en beheersbaar.

Maar laten we eerlijk zijn: is de wereld van vandaag wel zo beheersbaar? Weten we wat we moeten controleren? Of roept de drang tot controleren de illusie op van mensen die zich volgens een voorop gesteld plan gedragen en leiders die ‘in control’ zijn. Terwijl we inmiddels allemaal onderkennen dat de wereld juist complexer en minder voorspelbaar wordt. Dat vraagt juist meer ruimte van medewerkers om eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen.

Het zijn juist betrokken medewerkers die ruimte krijgen en nemen om hun eigen kennis in te zetten. Dat is steeds meer nodig! Zeker in een omgeving waar klantvragen minder voorspelbaar worden en maatwerk wordt gevraagd. Dan getuigt de aandacht voor controle van een achterhaalde idee van maakbaarheid. Van een wereld waarin leiders medewerkers vertellen wat ze moeten doen op basis van hun analyse en dat gaan controleren. Wat een armoe en wat een gemiste kansen.

Juist hoogopgeleide medewerkers willen betekenis ontlenen aan hun werk, verschil maken. En hebben vaak een oprechte behoefte om bij te dragen aan het bestaansrecht van de organisatie. Dan zijn minder afspraken en procedures vaak beter dan meer. Managers kunnen daar een cruciale rol in vervullen.

Leiders van nu doen erin mijn ogen verstandig aan te investeren in een omgeving waarin vertrouwen leidend is. Een cultuur waarin eigen verantwoordelijkheid en initiatief nemen de norm is, waarin men ervan uitgaat dat medewerkers een intrinsieke behoefte hebben om een bijdrage te leveren aan de organisatie. Controleren onderdrukt creativiteit en bevlogenheid. Waar we pro-actieve en betrokken medewerkers nodig hebben, creëren we afwachtende en voorzichtige medewerkers.

Dat vraagt de nodige ontwikkeling van leiders, want controleren is uiteindelijk makkelijker dan vertrouwen. Je kunt laten zien wat je allemaal gedaan hebt om tot sprankelende resultaten te komen. Dat stemt gerust en lijkt te getuigen van leiderschap.

Niets is minder waar. Leiders van de toekomst onderkennen de noodzaak van vertrouwen. Zonder het controleren volledig over het hoofd te zien. Dus: Controleren is goed, vertrouwen is beter!

Hoe ga jij om met de balans tussen controleren en vertrouwen?

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink. Reacties zijn gesloten, maar u kunt een trackback achterlaten: Trackback URL.